Dlouhodobým cílem Učitelnice je měnit vzdělávání v Česku, a proto se snažíme nabízet učitelům pomůcky do výuky, které jim opravdu pomohou učit jinak. Chceme však také přispívat ke vzdělávání pedagogických pracovníků a přinášet nápady na to, jak dělat některé věci odlišně, než byli třeba doposud zvyklí. Jednou z věcí, kterou se dlouhodobě zabýváme jak my, tak zejména odborná pedagogická veřejnost, je problematika stanovování pravidel třídy dětem ze strany dospělého.
Pravidla PODLE dětí, ne PRO děti
Jak píší Hrouzek a Marková, práce s pravidly v běžné školní třídě představuje trvalý, systematický proces po celou dobu života této skupiny. Každý pedagog má možnost vytvořit svébytný nástroj, který individuálně odpovídá jeho pojetí práce a konkrétní třídě. Jakýkoli systém by však měl respektovat základní zákonitosti vzniku pravidel a řízené práce s nimi v demokratické společnosti. Zdroj: Hrouzek, P., Marková, Z. a kol. (2012). Bezpečné klima ve třídě: Jak zjistit, co se ve třídě děje a co udělat, aby se děti cítily ve škole dobře. Praha: Aisis.
I my věříme tomu, že na tvorbě třídních pravidel by se měly podílet samotné děti. Nicméně u spousty prodejních materiálů zaměřujících se právě na pravidla třídy, je problematické to, že jsou dětem předkládány jako hotová věc, kterou mají dodržovat. Pravidla by měla vznikat s dětmi – ne pro ně. Jen tak pro ně mohou mít smysl a mohou je brát za svá.
Co jsme zjistili v praxi
Kolegyně Miriam také v rámci studentských praxí navštívila větší množství tříd a mohla tak vidět, jak s pravidly učitelé v terénu reálně pracují. Vidět byly mezi pedagogy 2 hlavní druhy přístupů. V prvním bylo vidět, že učitelé nastavovali pravidla s dětmi, plakátky si vytvářely děti samy a učitelé se na ně během hodin často odkazovali. U druhého přístupu bylo vidět, že ve třídě visí všechna předpřipravená pravidla ze zakoupeného souboru (mnohdy bylo pravidel obrovské množství) a jejich smysl ve třídě byl pouze dekorační - rozhodně ne funkční.
Více škody než užitku
Dalším důležitým faktorem je, že někteří učitelé bohužel nevědí, jak s pravidly pracovat a koupený materiál berou jako záruku správnosti. V dobré víře si řeknou, že když si pravidla koupili, tak to tak má být. A když se v průvodním listu ani od autora nedočtou, jak s materiálem mají pracovat, nenapadne je nad tím přemýšlet jinak. Materiál pak nakonec napáchá více škody než užitku.
Co to znamená pro autory na Učitelnici?
Minulý školní rok jsme věnovali diskusím a společnému hledání cest, jak problematiku pravidel uchopit lépe. Na blogu Učitelnice jsme publikovali článek, který se tvorbou pravidel zabývá (přečíst si ho můžete ZDE), proběhl webinář na stejné téma a mnozí z vás s námi ladili nové verze svých materiálů.
Od školního roku 2025/2026 už ale uděláme jasný krok:
👉 Na Učitelnici už nebudeme schvalovat materiály s předpřipravenými pravidly třídy, která jsou určena k prostému vyvěšení ve třídě.
Téma pravidel považujeme za důležité a víme, že má ve školní praxi své místo – právě proto chceme, aby bylo zpracováno citlivě, promyšleně a s respektem k tomu, jak ve skutečnosti vznikají vztahy a dohody ve třídě. Pokud se do něj budete chtít pustit, moc rádi na Učitelnici přivítáme materiály, které dětem umožní se na tvorbě pravidel skutečně podílet.