Praktické tipy
Na této stránce jsme pro vás shromáždili několik tipů. Všechny vycházejí z našich zkušeností za poslední tři roky a jsou ověřené praxí a zpětnou vazbou od tisíců zákazníků. Díky jejich dodržování dotáhnete své materiály k dokonalosti.
Materiály zákazníkům poskytněte ve formátu PDF místo Wordu
Wordovský formát nemáme rádi (a nedoporučujeme) hlavně z toho důvodu, že ne každý má Word ve svém počítači. Různé textové programy sice wordovský formát otevřou, ale mohou text zobrazit jinak, než jste zamýšleli (zalomení, obtékání obrázků apod.).
Z toho pak často plynou reklamace od zákazníků.
PDF je univerzální formát, který je jednodušší a rychlejší. Navíc zaručuje správné zobrazení materiálu. Je dobré na to myslet a mít to jako standard.
Nekouskujte stránky, spojte je do jednoho PDF
Pokud má váš materiál více stránek, je dobré všechny stránky spojit do jednoho PDF.
Proč? Protože zákazník pak musí každou jednotlivou stránku otevírat a tisknout zvlášť. Otevřít, tisk, zavřít. Otevřít, tisk, zavřít. A tak pořád dokola. Třeba 12x.
Pokud některou ze stránek zákazník vytisknout nechce, může si vybrat jednotlivé stránky přímo v nastavení tisku. Ne každý to sice umí, ale můžete například do průvodního listu přidat návod na to, jak jednotlivé stránky tisknout. Můžete doplnit i obsah stránek, aby zákazník věděl, co na které stránce najde. Usnadníte tak svým zákazníkům spoustu práce. A věřte, že si to budou pamatovat.
Jak spojit několik PDF do jednoho?
Vyzkoušejte jednoduchý online nástroj I Love PDF.
Vyberte možnost Merge PDF
Klikněte na velké červené tlačítko Select PDF Files
Vyberte ze svého počítače jeden PDF soubor (první stránku vašeho materiálu)
Pomocí červeného pluska (+) přidejte ze svého počítače další stránku PDF (vybírejte postupně tak, jak chcete za sebou stránky řadit)
Jakmile přidáte všechny stránky, které chcete spojit, klikněte vpravo dole na velké červené tlačítko Merge PDF
Nástroj jednotlivé PDF stránky spojí (to může chvilku trvat) a poté se vám výsledný "spojený" soubor sám od sebe stáhne do počítače (Pokud se tak nestane, klikněte na tlačítko Download merged PDF)
A máte hotovo!
Pryč s prázdnými stránkami
Nenechávejte v materiálech prázdné stránky. Když tvoříte ve Wordu (typicky, ale i v jiných programech). Občas se stane, že na konci stránky zůstane řádek, který skočí na novou stránku, která je prázdná.
Prakticky to ničemu nevadí, ale zákazníky to mate a píší, že se jim soubor špatně otevřel a že v materiálu chybí nějaké stránky.
Pojmenování souboru s materiálem
Myslete na to, jak nahrávaný soubor s materiálem pojmenujete. Na Učitelnici se zákazník zorientuje dobře. Když si ale soubor stáhne do počítače, bude ho mít ve složce s desítkami dalších stažených souborů.
Pochopí o jaký soubor jde, když si ho neotevře hned?
Vyvarujte se názvům souborů jako Archiv.zip, PrezentacePowerPoint.pdf, Obrázek1.pdf. Nazvěte soubor tak, aby zákazník věděl, co obsahuje - ideálně stejně jako je název materiálu.
Barevný vs. černobílý tisk
Je dobré myslet na to, že ne všichni učitelé mají k dispozici barevnou tiskárnu a vše tisknou černobíle.
Otázka, kterou je dobré si klást, je: Jak to bude fungovat, když si materiál vytisknou černobíle?
Mají barvy v materiálu funkční význam? Pokud ne, nemusíte nic moc řešit (jen pozor na čitelnost). Pokud jsou ale barvy pro použití materiálu důležité (druhy, skupiny, spojování,...), přidejte i černobílou verzi. Místo barev můžete použít různé symboly.
Je to bonus, tak to nezapomeňte vypíchnout v popisu a průvodním listu.
Plýtváním místem při tisku
Kromě samotného tisku zákazníci zakoupený materiál většinou i laminují. Proto je dobré myslet i na dodatečné náklady. Zaplňte jednotlivé strany materiálu tak, aby byl list A4 co nejvíce využitý a odpad u tisku a laminování (a tedy plýtvání penězi) co nejmenší.
Znaménko "krát"
Pokud ve svých materiálech používáte znaménko “krát”, používejte správné znaménko - ani tečku, ani x, ale středovou tečku (middle dot).
Zálohujte své materiály
Desítky materiálů a stovky hodin zaslouží, abyste věnovali pár minut přemýšlení nad tím, jak o tolik práce nepřijít (například, když se něco stane s počítačem).
Časem budete chtít v materiálu něco pozměnit nebo dostanete feedback, najdete chybu a PDF jen tak neupravíte. Ukládejte si všechny produkty a jejich originály i jinam, než na disk svého počítače.
Máte například tyto možnosti:
Google Drive
OneDrive (Microsoft)
Dropbox
Externí disk (Flashka)
Online úložiště v cloudu má svoje nesporné výhody v tom, že je dostupné stále a odkudkoliv. Základ bývá zdarma, větší prostor pak za nějaký měsíční poplatek. U velkých firem jako je Google, Microsoft nebo Dropbox se dá očekávat, že neskončí ze dne na den. Ale přesto je dobré nespoléhat pouze na jednu službu. Přece jen ji mohou kdykoliv vypnout nebo změnit podmínky.
Totéž platí pro externí disky a flashky. I ty se mohou nějak poškodit.
Pro zálohování materiálů je ideální kombinace několika výše zmíněných možností.