Inspirace, kopírování, plagiát

Mezi inspirací a plagiátem je tenká hranice

Peníze si za materiály můžete říct proto, že jste v produktu udělali tu nejtěžší práci za učitele. Vymysleli jste to. Pokud někde na internetu najdete materiál, vyměníte obrázky a přeložíte ho do češtiny (i přesto, že se ho snažíte zpracovat celý od začátku), stále se jedná o plagiát.

Hlavní otázky při posuzování, zda jde o inspiraci nebo plagiát je:

  • V čem je váš materiál lepší než originál?

  • Co všechno je v něm navíc?

  • Proč bych si měl koupit raději ten váš materiál a ne ten původní?

Příklad rozdílů mezi inspirací a plagiátem


  • Čtecí detektiv - vidíte to na zahraničních stránkách a líbí se vám to. Když umíte daný cizí jazyk, tak to můžete během chvíle přeložit a minimálním úsilím to použít ve vaší třídě (i když originál byl cizojazyčný). Pro vlastní použití to je v pořádku, ale pro prodej nikoliv, protože autor je stále zahraniční autor. Druhá varianta zpracování je, že vidíte nápad, který se vám líbí a necháte se jím inspirovat. Princip pracovních listů je jasný, ale vymyslíte si svoje téma, svoje obrázky, napíšte vlastní příběh, který funguje a neobsahuje chyby. To je logicky daleko náročnější, ale právě proto to je váš autorský produkt, i když jste se pro jeho tvorbu inspirovali.


  • Pexeso, domino, dobble... - tohle jsou tak obecné hry, které jsou jednoduché na tvorbu materiálu, že tady o kopírování nelze mluvit. Pokud jste si tedy např. koupili cliparty s myší (které se navíc jmenují Preposition cliparts), tak to zkrátka zpracujete podle svého. Je samozřejmě lepší, když ty stránky nebudou stejné 1:1 jinému produktu, ale určitá podobnost se vyloučit nedá. Pokud máte legálně zakoupené obrázky, je to snadno obhajitelné.

Jak předejít podezřením z krádeže a kopírování?

Učitelnice je veřejná stránka a mnozí lidé (obzvlášť autoři) mají velmi dobře zmapovanou práci ostatních kolegů i zahraničních tvůrců (protože tam sami často hledají inspiraci). Abyste předešli podezřením svých kolegů z toho, že kopírujete cizí práci, držte se níže popsaných bodů.


Obrázky z reálného použití

Nejdůležitější bod. Dávejte do galerie reálné použití produktu, protože to je ten nejlepší důkaz (a prodejní argument), že to nebylo někde staženo, ale že materiál používáte v praxi. Ano, je to o dost náročnější, ale nejde nám o kvantitu, ale prodej pouze těch nejlepších a vyzkoušených materiálů.


Transparentní zdroj obrázků

Pokud uvedete zdroj obrázků (a pokud napíšete, že použité obrázky máte zakoupené), okamžitě všem seberete možnost napadnout daný materiál (potažmo celou Učitelnici).


Kvalitní popis produktu a jeho přidaná hodnota

Dejte si záležet na popisu produktu. Je to stejně důležité jako produkt samotný. Nesmí být na první pohled jasné, že je materiál čistá kopie jiného produktu. Ukažte lidem, že to máte promyšlené, že s materiálem sami pracujete. Nikoho pak ani nenapadne tvrdit, že je váš materiál kopie, protože tam budete mít přidanou hodnotu, za kterou zákazníci platí. Neprodáváte jim jen seznam kartiček, které si můžou stáhnout kdekoliv na internetu.


Prezentace na sociálních sítích

Při sdílení na sociálních sítí sdílejte příběh, který za produktem stojí. Proč jste ho vytvořili? Jak se vám s ním pracovalo? Byly děti nadšené? Chtěly s ním pracovat znovu? Bylo to jednoduše pochopitelné? Vlastně to funguje úplně stejně jako prezentace u popisu. Sdílejte vlastní zkušenost!

Autoři, respektujte se navzájem

V Učitelnici rozumíme tomu, že je pro autory přirozené hledat inspiraci a potom podle ní tvořit.

Chtěli bychom vás ale poprosit, abyste opravdu svým materiálům dávali něco navíc a něco ze sebe (ideálně tedy svou zkušenost :)). Nekopírujte ostatní autorská díla. Sami určitě víte, jak náročné je materiál celý od základů vymyslet a vytvořit.