Cenotvorba

Cenotvorba není jednoduchá disciplína. Příliš nízká i vysoká cena může vést k nízkému zájmu o vaše pracně vytvořené materiály. Důležité je si uvědomit, že váš čas strávený přípravou materiálu je jen jedna strana mince. Je potřeba vzít v úvahu i to, jakou další práci s materiálem bude mít váš zákazník (stažení materiálu, tisk, laminace, stříhání...). To jsou pro zákazníka dodatečné náklady, na které byste neměli zapomenout.

Tipy k cenotvorbě vycházející ze zkušeností dalších autorů

  • Nižší cena za materiál často přinese vyšší zisky (20 prodaných materiálů za 50 Kč je více než 5 za 150 Kč)

  • Neprodáváte jen hotový výrobek. Zohledněte v ceně, kolik času (a práce) nad materiálem ještě stráví zákazník (stažení, nastudování, tisk, laminace, stříhání atd.)

  • Zohledněte konkurenci - ja kolik se prodávají podobné materiály na Učitelnici, ale i na jiných serverech nebo v knihkupectvích

  • Minimální cena za materiál je 20 Kč. Pokud byste si svůj materiál za 20 Kč sami nekoupili, potěšte své zákazníky a poskytněte ho zdarma. Budou se k vám rádi vracet pro placené materiály.

  • S cenou materiálů můžete hýbat podle potřeby

  • Pouvažujte nad vytvořením sady materiálů za zvýhodněnou cenu

Kdy se nemusíte stydět říct si o pár korun navíc

  • Materiál má dostatečný rozsah, originální a velmi přínosný obsah

  • Obsahuje propracovaný průvodní list

  • Má atraktivní vzhled a perfektní popis

  • Je často a kladně hodnocený

Otázky, které si pokládá zákazník, než koupí materiál (Cenotvorba z pohledu zákazníka)

Pro správné určení ceny vám může pomoct podívat se na materiál očima zákazníka. Co všechno bere v potaz, když se rozhoduje o koupi? Na co se zákazník ptá?


  • Co všechno materiál obsahuje? Je za tu cenu dostatečně kvalitní?

  • Jaká je alternativa? (Vytvořím sám, využiji jiné dostupné materiály). Nejsou náhodou jinde dostupné obsáhlejší/kvalitnější materiály za stejnou nebo nižší cenu?

  • Kolik ušetřím času, když si tento materiál koupím?

  • Naučím se díky materiálu něco nového? Inspiruje mě? Posune mě v mé praxi?

  • Kolik času ještě budu muset trávit nad tím, než materiál stáhnu, seznámím se s ním, vytisknu a připravím do výuky?

  • Bude to děti zajímat a bavit?

  • Platím to ze své kapsy, bude to stát za to?

  • Jaká je frekvence používání? Využiji to jednorázově nebo každý den/týden…?


Učitelnice do cenotvorby autorům většinou nezasahuje, ale ráda poradí!

Do cen materiálů autorům většinou nemluvíme. Rádi vám ale dáme doporučení, jak můžete cenotvorbu zlepšit (pokud nám připadá, že jste nastavili cenu příliš nízko nebo vysoko). Máme k dispozici dostatek dat k tomu, abychom vám mohli poradit, jak dosáhnout vyššího zájmu o vaše materiály.

Výjimečně se může stát, že díky přemrštěné ceně váš materiál neschválíme a cenu budete muset upravit. To jsou ale ojedinělé případy.